.::.Jesus Lovers Forum .::. منتدى محب المسيح .::.


 
الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  المجموعاتالمجموعات  دخولدخول  الدخول لشات محبى المسيحالدخول لشات محبى المسيح  قوانين المنتدىقوانين المنتدى  شروط التوقيعشروط التوقيع  

شاطر | 
 

 امثالنا الشعبيه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
كيمو
عضو مميز
عضو مميز
avatar

الجنس : ذكر تاريخ الميلاد : 21/05/1987
البد :
الشفيع :

مُساهمةموضوع: امثالنا الشعبيه   الأربعاء يوليو 02, 2008 10:50 pm

سلام المسيح ليكم يااحلى شباب ...
طبعا كلنا عارفين الامثال الشعبية وحافظين بعضها كمان ... انا عايزة بقى اعرف رأيكم
تفتكروا الامثال الشعبية بتأثر على تفكيرنا بنسبة كام ؟؟؟
وتفتكروا اننا لازم نحترم الامثال الشعبية لأنها مورثات وننفذها حتى لو كانت غلط؟؟؟
انا عن نفسى جه فى مخى امثال كلنا بنقولها ويمكن كمان بنعيشها مع انى شايفة انها مش حقيقة وانها بتختلف كمان مع ايماننا زى
" اللى انكسر مايتصلحش" كتير مننا بيقول المثل ده دايما مع انى لو بصينا للموضوع من وجهة نظر تانية هنلاقى ان الهنا وصلاتنا قادرين يغيروا كتير من اللى انكسر
وكمان مثل
" ديل الكلب عمره مايتعدل " تفتكروا انه بجد عمره مايتعدل طبعا مش قصدى ديل الكلب لكن قصدى تصرفات الناس طب مايمكن يحصل موقف يغيرهم او معاملاتنا معاهم تغيرهم
عايزة اعرف رايكم ياشباب واللى عنده امثال تانى شايفها بتأثر فينا مع انها مش صح 100% ياريت يقولها وطبعا فى أمثال كويسة وحقيقية فى حياتنا

__________________
[size=16][/size]

[size=16]
[size=9][size=12]" واما منتظرو الرب فيجددون قوة. يرفعون اجنحة كالنسور.
يركضون ولا يتعبون ويمشون ولا يعيون" (اشعياء 40:3
[/size][/size][/size]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
منقوشة على كف الهى
بدأ يتفاعل معانا
بدأ يتفاعل معانا
avatar

الجنس : انثى تاريخ الميلاد : 26/10/1988

مُساهمةموضوع: رد: امثالنا الشعبيه   السبت يوليو 05, 2008 12:30 pm

شكرا جدااااااااااااااا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كيمو
عضو مميز
عضو مميز
avatar

الجنس : ذكر تاريخ الميلاد : 21/05/1987
البد :
الشفيع :

مُساهمةموضوع: رد: امثالنا الشعبيه   السبت يوليو 05, 2008 5:02 pm

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
سولين
مشرفة قسم كنيستى القبطية
مشرفة قسم كنيستى القبطية
avatar

الجنس : انثى تاريخ الميلاد : 09/10/1980
البد :
الشفيع :

مُساهمةموضوع: رد: امثالنا الشعبيه   الثلاثاء يوليو 15, 2008 12:22 am

شكرا جدااااااا ياكيمو على الامثال وشرحك ليها


بس على فكرةانا اعتقد انى انا مش هشوف كويس تانى
هههههههههههه

ياراجل غير لون الخط


ربنا يوفقك


:thanks5:
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كيمو
عضو مميز
عضو مميز
avatar

الجنس : ذكر تاريخ الميلاد : 21/05/1987
البد :
الشفيع :

مُساهمةموضوع: رد: امثالنا الشعبيه   الثلاثاء يوليو 15, 2008 11:28 am

مرسيي سولين علي المرور الجميل ده

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
lale
عضو جامد
عضو جامد


الجنس : انثى تاريخ الميلاد : 01/09/1986
البد :
الشفيع :

مُساهمةموضوع: رد: امثالنا الشعبيه   الأربعاء يوليو 16, 2008 1:53 pm

مرسية ليك ياكيمو انت دايما بتجيب لينا الموضيع المهمة ربنا يعوض تعب محبتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كيمو
عضو مميز
عضو مميز
avatar

الجنس : ذكر تاريخ الميلاد : 21/05/1987
البد :
الشفيع :

مُساهمةموضوع: رد: امثالنا الشعبيه   الأربعاء يوليو 16, 2008 2:56 pm

مرسيي اوى علي مرورك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
امثالنا الشعبيه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
.::.Jesus Lovers Forum .::. منتدى محب المسيح .::. :: القسم العام :: سؤال و جواب-
انتقل الى: