.::.Jesus Lovers Forum .::. منتدى محب المسيح .::.

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  المجموعاتالمجموعات  دخولدخول  الدخول لشات محبى المسيحالدخول لشات محبى المسيح  قوانين المنتدىقوانين المنتدى  شروط التوقيعشروط التوقيع  

شاطر | 

ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء

كاتب الموضوعرسالة
ابرام توون
عضو جديد
عضو جديد

البد :
الشفيع :
الموود :

مُساهمةموضوع: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الثلاثاء يونيو 23, 2009 11:47 am

كلنا كنا فى يوم من الايام اطفال وكنا طبعا بنتفرج على كارتون
وكنا بنبقى فرحنين جدا بيه لكن لما كبرنا شوية فية منا حب يعرف سر الفن دة
وازاى بيتعمل واية هى اساسياته وتاريخه
واية البرامج اللى بنحتاجها لعمل فيلم كارتون كامل
واية هى الخطواط والخطوط الرئيسية .......... حاجات كتير
كله دة هنعرفة باذن المسيح فى مجموعة توبيكات
soon
ياريت لو فى اقتراحات قولوها عشان الموضوعات فعلا تبقى مفيدة وعشان كمان اقدر افيد واستفيد
مكاريوس الكبير
عضو يخدم بكل امانة
عضو يخدم بكل امانة

البد :
الشفيع :
الموود :

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الثلاثاء يونيو 23, 2009 6:56 pm

أبدأ يا ابرام بأذن المسيح وأحنا معاك ، بجد هيبقى موضوع رائع وهيجذب الكثيرين إلى المنتدى . وبتمنى من ربنا يسندك ويقويك.[/b]
joe
عضو ملتزم جداً جداً
عضو ملتزم جداً جداً

البد :
الشفيع :

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الأربعاء يونيو 24, 2009 12:44 am

أهلا بيك معانا يا أبرام

و ياله ورينا الشغل يا معلم
ابرام توون
عضو جديد
عضو جديد

البد :
الشفيع :
الموود :

مُساهمةموضوع: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الأربعاء يونيو 24, 2009 3:33 am

فى البداية احب اشكر اللى كتبوا الردود
انا عايز اقول ان احنا هنبتدى بطريقة منظمة وبالراحة قوى عشان مافيش حد تفوتوه حاجة ..اوك ؟
هنبتدى بتاريخ الكارتون او الرسوم المتحركة
انا مابحبش اقول تواريخ وارقام وكلام ملغبط - عشان احنا مش فى حصة تاريخ - يكفينا نعرف ان المؤسس الحقيقى والاصلى للفن دة وبكرر المؤسس الحقيقى عشان فية ناس كانوا قبلوا بس كانت افكار مشتتة وملغبطة لكن هو اللى وضع الاسس اللى بنمشى بيها لحد دلوقتى وهو " والت ديزنى " طبعا فية منا بيسمع عنه وهو صاحب عالم والت ديزنى الشهير بشخصياته وبالمناسبة هو اللى صمم كوووووول الشخصيات اللى نعرفها فى والت ديزنى
ونظريتة باختصار كانت بتقول " ان احنا لو رسمنا صورة لشخص ما فى وضع المشى مثلا وغيرنا تغيير طفيف فى صورة اخرى وتغيير اخر فى صورة اخرى وشاهدنا جميع الصور بالتسلسل المنطقى للحركة نراها تتحرك"
ولكن دى كانت البذرة فقط واكيد مانتجش عنها فيلم او حتى اى حركة ودة كان لسبب واحد وهو
ان كانت سرعة العين اكبر من سرعة الصور التى كانت تتحرك بها
بمعنى ان احنا لازم نحرك الصور المتشابهه تقريبا هذة بطريقة تخيل للانسان انها لا تتحرك بحيث ان تكون السرعة اكبر من سرعة العين ودة اخذه من فن السينما اللى كان ظاهر جديد
طبعا بمجرد وصوله لنظريته نفذها مباشرة لانه كان مغرم جدا بالرسم
والمفاجاة انها نجحت ومش هتصدقوا لما تعرفوا ان اول عملية تحريك فى التاريخ تمت تقريبا تقريبا سنة 1929
وكانت على يده
طبعا مشوار والت ديزنى كبير جدا مش هينفع نقولوه كلة لكن ناخد اللى يهمنا فية بس
جة من بعدية معجزة الكارتون فى القرن العشرين والواحد وعشرين وهما
" جوزيف حنا - وليم باربرا "
اسمين مش مالوفين لدينا بس احنا نعرفهم كويس قوى
وهما مصممى الشخصيتين المشهورتين " توم وجيرى "اللى كلنا نعرفهم
ودول ابتدوا فى وقت مقارب لديزنى لكن بتقنيات عالية شوية وهما اللى طوروا التقنيات دى
والعجيبة انهم اخدوا 7 اوسكار على افلامهم دى وكانت بتعرض لاول مرة فى حفلات ضخمة جدا وكان زعماء العالم بيحضروها
والعجيبة بقى ان ملك مصر راح فى حفلة منهم بس انا لاجل الامانة مش متزكر كان الملك مين بالظبط 90% كان الملك فاروق
بس طبعا ماجبش التقنية اللى بتتعمل بيها الافلام دى عشان كان مشغول بحاجات تانية .....المهم
هو جابلنا نسخة من الفيلم اللى راح وشافوه والنسخة دى نزلت السينما لكن للاسف مافيش حد تقريبا راح اتفرج عليها
لكن العالم كله تكالب على النسخ الاصلية دى بعد وفاة المبدعين حنا وباربرا والحمد لله عندنا نسخة اصلية فى مصر
طبعا ايام العباقرة دول ماكنش فية كمبيوتر ولا نت ولا برامج ثرى دى ولا حاجة من دى خالص
بس اراهن لو فية اى مؤسسة لانتاج الكارتون حاليا عدا طبعا " والت ديزنى - وبكسار " انهم يعملوا اللى عملوة العباقرة دول
هام درسوا اسس ومبادئ الحركة وتشريح الجسم الادمى وحركة العضلات وحركة العظام
لكن احنا فى الوقت دة مش مطالبين بالكلام دة كله عشان البرامج وفرتلنا دة
عايز اقول حاجة تانية
ان مصمم الكارتون الحقيقى مش بالبرامج اللى بيعرف يشتغل عليها لكن بحبه للفن دة وفطرته فى تحليل الحركة تحليل جيد
لكن من المهم ان احنا نعرف برامج معينة عشان تختصر علينا الوقت والمجهود زى " برامج الصوت - برامج التحريك - برامج المونتاج .......وغيرها من البرامج

نكتفى كدة .......... ونكمل بكرة ان شاء المسيح وعشنا
joe
عضو ملتزم جداً جداً
عضو ملتزم جداً جداً

البد :
الشفيع :

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الأربعاء يونيو 24, 2009 11:10 am

بدايه بتقول أنك حد فاهم و عارف تاريخ المجال كويس

بس لو ممكن طلب بسيط

فى البدايه كده ممكن تعرفنا ايه البرامج اللى المفروض تكون عندنا عشان نكون جاهزين ؟

و عندى سؤال تانى هو تصميم الافلام دى شغلتك ؟

وله أنت هاوى الحكايه ؟
مكاريوس الكبير
عضو يخدم بكل امانة
عضو يخدم بكل امانة

البد :
الشفيع :
الموود :

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الأربعاء يونيو 24, 2009 4:01 pm

بداية موفقة أن شاء الله يا ابرام ، بس تحاول بقدر الامكان أنك تفى بوعدك حتى ولو لم تجد من هو يسمعك لكن يكفى أنك تضع دورة هامة مثل هذه الدورة فى منتدانا المتواضع ولو ما جنتش ثمرتها دلوقتى تذكر جيداً انك هتجنى ثمرتها بس فى الوقت اللى هيحدده ربنا وصدقنى أنا حاسس أن موضوعك هيكون له صدى فى المنتدى ومتشوقين نكمل بكره معاك .. وياريت بردوا تعرفنا ايه البرامج اللى يتطلب أن تكون لدينا ولو قدرت ترفعها لنا على نفس الموضوع يكون جميل جدا وياريت يكون على موقع غير الرابيدشير لان الرابيد شير لازم له اشتراك حالياً وبالتالى من هو ليس بمشترك هيتظلم معانا واحنا حابين أن الكل يستفاد .وياريت بردوا تكون البرامج خاصة بنسختى فيستا واكس بي.. والف الف شكر يا ابرام وربنا يوفقك.....
ابرام توون
عضو جديد
عضو جديد

البد :
الشفيع :
الموود :

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الخميس يونيو 25, 2009 12:51 pm

شكرا جدا جدا لكل اللى تعب نفسه وكتب كلام رقيق بالشكل دة
ندخل فى المهم
دى بقى برامج مهمة للى احنا بنعمله ياريت تتحمل وتتسطب ونجرب نفسنا فيها
يعنى نبدا كدة نعلم نفسنا على البرامج دى
وعلى فكرة دى برامج سهلة جدا وبسيطة
وعلى العموم هنتكلم عليها شوية
1- برنامج ( gold wave ) ودة لتسجيل الصوت وهو بيسجل الصوت بطريقة جميلة جدا وسهلة جدا ودة هنحتاجة عشان نسجل الاصوات اللى احنا عايزينها عشان الفيلم بتاعنا
http://tmf.myegy.com/2-ar.php?id=202857

2- برنامج ( magix aduio cleaning ) ودة بقى عشان ننضف الصوت اللى احنا سجلناه من اى شوائب اواى اصوات غير مرغوب فيها ودة اكيد مهم جدا للى عايز يخرج الشغل بتاعه على مستوى عالى
http://tmf.myegy.com/2-ar.php?id=163634
http://tmf.myegy.com/2-ar.php?id=163636

3 - برنامج ( toon boom ) ودة بقى لا غنى عنه فى التحريك والانيميشن وهو البرنامج الاساسى عندنا واللى هيبقى شغلنا كله علية ان شاء المسيح
والبرنامج دة قريب قوى هنزل لية كورس كامل للتعلم علية لعيون اعضاء اجمل منتدى والمفاجاة انه هيكون بالعربى
http://www.4shared.com/file/57138629/da929591/TBS.html

انا قولت اجيبلكم البرامج عشان تاخدو عليها وتجربوها بنفسكم قبل مانخدها مع بعضنا
المفروض انكم تسطبوا البرامج دى وتشتغلوا عليها زى ماقلنا قبل كدة
وواحدة واحدة هناخد المراحل مع بعض والاساسيات بحيث نبدا نطبق واكيد هتبقى النتيجة كويسة
احب اقول ل( joe) ان دى هواية ليا وانا بالفعل ابتديت احط رجليا على اول الطريق المهنى فياريت تصلولى
معلش اعزرونى على قصر الجزء بتاع النهاردة عشان كنت مشغول جدا ولازلت
وشكرا لكل اعضاء اجمل منتدى
مكاريوس الكبير
عضو يخدم بكل امانة
عضو يخدم بكل امانة

البد :
الشفيع :
الموود :

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الخميس يونيو 25, 2009 2:09 pm

شكراً ليك جداً يا ابرام وربنا يوفقك وجارى تحميل البرامج..
joe
عضو ملتزم جداً جداً
عضو ملتزم جداً جداً

البد :
الشفيع :

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الخميس يونيو 25, 2009 4:03 pm

شكرا ليك يا أبرام

و أتمنى لك أنك تكون حد مهم فى المجال ده

أنا أهو هنزل البرامج وهبتدى أشتغل عليها
ابرام توون
عضو جديد
عضو جديد

البد :
الشفيع :
الموود :

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الأحد يونيو 28, 2009 12:37 pm

اهلا من جديد اعضاء اجمل منتدى فى الدنيا
معلش جدا انا متاسف جدا جدا لتاخيرى ودة بس لظروف شغلى بس انا حبيت اقولكم انى نفسى بجد اعمل حاجة فى المنتدى دة ومش هقدر اعمل حاجة لوحدى فيلا همتكو معايا كدة
المهم انا النهاردة جايب ليكوا مفاجاة جامدة جدا
بس دة للى حمل البرامج اللى فاتت
جايب نص كورس لبرنامج TOON BOOM عشان دة هو الاساس فى شغلنة دة وباذن المسيح الرد الجاى هنتكلم شوية نظرى وهنكمل الكورس عشان نقدر نتابع مع بعض
وياريت الموضوع يعجبكم
نبتدى ..........
الدرس الاول-القسم الاول : واجهه البرنامج
يمكنك من خلال هذا الدرس التعرف على كيفيه البدا بالعمل مع البرنامج وواجهته ونافذه الرسم الخاصه به وايضا تعلم ادوات الرسم داخل البرنامج وادوات التحديد
وقت هذا الدرس هو 15:26 دقيقه حجم الملف 7.98 ميغا

http://www.4shared.com/file/57145010.../cartoon1.html

الدرس الاول - القسم الثاني : واجهه البرنامج
ستتعرف بهذا الدرس على اهم ادوات التلوين والالوان وادوات القطع وكيفيه التعامل معهم
وقت هذا الدرس هو 17:23 دقيقه حجم الملف 8.47 ميغا

http://www.4shared.com/file/57145009...f6c/boom2.html

الدرس الثاني : شريط الوقت

ستتعرف من خلال هذا الدرس على الفكره العامه من التحريك داخل البرنامج وستبني معي اول حركه فعليه داخل البرنامج
وقت هذا الدرس هو 17.58 دقيقه وحجم الملف هو 8.59 ميغا

http://www.4shared.com/file/57275565/3470ae54/3CAR.html

الدرس الثالث : رسم شخصيه بالبرنامج
حيث ستتعلم طريقه رسم المنحنيات داخل البرنامج للشخصيات واسلوب السيطره عليها انشاء الهيكل الاساسي ثم تحبير الشخصيه
وقت هذا الدرس هو 17.39 دقيقه وحجم الملف هو 11.54 ميغا

http://www.4shared.com/file/57387628/cfee254b/4CAR.html

الدرس الرابع : تلوين الشخصيه
تعلم طريقه التلوين وكيفيه صناعه الظل وانواعه وانواع الخلفيات وكيفيه تطبيقها
وقت هذا الدرس هو 13.55دقيقه وحجم الملف هو 8.5 ميغا

http://www.4shared.com/file/57387625/b15f59f6/6CAR.html

على فكرة كل الدروس دى بالعربى
ومن صنع الاستاذ سدير

نتقابل الحلقة الجاية عشان نكمل
سلام المسيح معاكم

مكاريوس الكبير
عضو يخدم بكل امانة
عضو يخدم بكل امانة

البد :
الشفيع :
الموود :

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   الأحد يونيو 28, 2009 1:55 pm

شكراً جداً ابرام جارى التحميل..
ريمى
عضو جديد
عضو جديد

البد :
الشفيع :
الموود :

مُساهمةموضوع: رد: ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء   السبت أغسطس 22, 2009 7:49 pm

شكرا جدا جدا يا ابرام

أنا بجد كان نفسى أعرف زاى نعمل أفلام كرتون

ازاى تعمل فيلم كارتون من الالف الى الياء
صفحة 1 من اصل 1